Bull Terrier Chat Forum & info
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Speeltjes afpakken

3 plaatsers

Ga naar beneden

Speeltjes afpakken Empty Speeltjes afpakken

Bericht van Rob ma 1 okt 2012 - 5:36

Hallo Forum ,

Daar ben ik weer met een nieuwe vraag ! Jullie zullen wel denken , daar heb je hem weer.Maar ik wil het goed doen met onze pup....

Onze 2 honden ( 9wk pup en de 3j.smoushond ) kunnen heel goed met elkaar spelen.Spelen ? Het is meer worstelen ! De ene keer ligt de smoushond onder en de ander keer de pup.Ik weet niet hoe ze het doen , maar met een soort worp wordt de tegenstander op zijn/haar rug gelegd....
Het gaat nog allemaal vriendschappelijk , maar soms wordt het te fel en moet ik tussen beide komen.Zowel de pup : zij gaat dan meer klieren en wordt een beetje hyper.Dan gaat zij ook in de bench of hou ik haar op mijn schoot en wordt zij rustig en valt dan in slaap.En soms ook de smous , dan houdt hij haar ( voor mijn gevoel ) te lang in een soort houtgreep en zeker als ik een gepiep vd. de pup hoor.Dan is het ook einde spel tussen die 2.

Maar mijn vraag is het volgende : ze vinden elkaars speeltjes ,maar ook elkaars kauwsnacks veel interessanter.Ze pakken het van elkaar af als ze het laten liggen.En ze lopen dan zo achter elkaar.Met de snacks is de smoushond snel klaar en loop dan achter de pup aan in de hoop dat er kruimeltjes vallen.Een keer hoorde ik zelf de pup grommen toen de smous erbij kwam voor de kruimeltjes.Ik vraag me af of een pup wel mag grommen naar een oudere hond in de roedel ? De pup was niet zeker van haar zaak want zij had haar staart tussen haar poten.De smous schrok er wel van en ging weg.Ik heb wel verbaal gecorrigeerd , maar misschien had ik dat wel niet moeten doen ? Mag er binnen een roedel naar elkaar gegrommed worden vraag ik mij af ( buiten de roedelleider om dan ) ? Misschien zijn hier wel verschillende meningen over ?
Het zijn net 2 kleine kinderen en ik moet ze voortdurend in de gaten houden dat het niet te erg wordt.Kan het trouwens op een gegeven moment wel escaleren ?? Is het beter om ervoor te zorgen dat ieder gescheiden met haar/zijn speeltjes/kauwsnacks bezig zijn ?bv. in een bench ?
Ik heb zelf weinig ervaring met 2 honden tegelijk.Toen wij de smoushond kregen was onze vorige hond de picard al 10j. Hij negeerde de smous gewoon en liep telkens weg.Dus daar hebben wij geen problemen mee gehad.Bovendien is de smous geen BT !!
Ik ben benieuwd naar de reacties van de de leden met meer dan 2 honden : hoe gaan zij hier mee om ??

Onze honden hebben ieder een eigen bench en ze eten ook ieder apart.

Gr.v.Rob happy2
Rob
Rob
Beginnende bull
Beginnende bull

Aantal berichten : 58
Registration date : 26-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Speeltjes afpakken Empty Re: Speeltjes afpakken

Bericht van Pauline ma 1 okt 2012 - 6:19

mag er in een roedel naar elkaar gegrommeld / gegrauwd worden?
Dat is een moeilijke vraag, het is wel normaal (en ik vind ook gerechtigd) dat er naar elkaar gegromd wordt als bv de ene het voer probeert af te pakken.
Wil je het als roedelleider hebben dat gegrom? Nee dat wil je niet.
Je moet bij gegrom verbaal optreden want je wil dit niet hebben, maar je moet ook beide leren dat ze geen voer van elkaar mogen afpakken. Dus eigenlijk is het heel dubbel. Je gaat verbaal corrigeren omdat er één gromt en op het zelfde moment corrigeer je ook omdat de ander niet mag afpakken.
Loopt één van de honden weg bij het kauwstaafje heeft de ander in principe het recht om het te pakken, maar ook dat wilde ik niet hebben.
Ze kregen bij mij iets te snacken/kluiven en dan gingen ze ieder een plekje zoeken om het weg te werken. Bleef er iets liggen pakte ik dat weg op zo een manier dat duidelijk was dat ik het wegpakte. Loop je bij je snack/kluif/voer weg pak ik het, en je mag niet naar de andere hond om te kijken of die nog heeft.
Ze leren heel snel dat je aan een snack, kluifje of wat dan ook begint en het gewoon op maakt.

Om honden onderling in bescherming te nemen stopte ik inderdaad het 'spel' als ik dacht dat het genoeg was. Bij mij was de eerste (oudste) hond altijd nummer 1, en de pup nummer 2. Zelfs wanneer de pup vele malen sterker zou zijn volwassen, bleef nummer 2.
Wanneer de pup in het spel hyper dreigde te worden pakte ik de pup op en spel was over, even afkoelen (tot rust komen) bij mij of in mandje of dergelijk. Zag ik dat de volwassen hond een beetje door ging slaan in het spel (bv de pup klemmen of tegen de grond gedrukt houden) ging ik die niet verbaal corrigeren maar op een blije toon afleiden. Ik zei dan vrolijke toon "oh kijk er eens" en dan was de volwassen hond het klemmen vergeten en kwam kijken wat ik dan had of deed.
De volwassen hond bleef ook voor zijn eigen gevoel nummer 1 van de honden, maar sloeg door mijn afleiden niet door in gedrag en hoefde het ook niet te staken, ging gewoon even iets anders doen.

Het eerste half jaar gaat er heel veel energie in het in goede banen leiden van je roedel, maar als het er eenmaal inzit heb je er heel veel gemak van.
Pauline
Pauline
Admin
Admin

Aantal berichten : 5937
Leeftijd : 62
Woonplaats : West-Friesland NH
Registration date : 01-10-08

http://www.debullterrier.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Speeltjes afpakken Empty Re: Speeltjes afpakken

Bericht van Rob ma 1 okt 2012 - 7:41

Pauline schreef:mag er in een roedel naar elkaar gegrommeld / gegrauwd worden?
Dat is een moeilijke vraag, het is wel normaal (en ik vind ook gerechtigd) dat er naar elkaar gegromd wordt als bv de ene het voer probeert af te pakken.
Wil je het als roedelleider hebben dat gegrom? Nee dat wil je niet.
Je moet bij gegrom verbaal optreden want je wil dit niet hebben, maar je moet ook beide leren dat ze geen voer van elkaar mogen afpakken. Dus eigenlijk is het heel dubbel. Je gaat verbaal corrigeren omdat er één gromt en op het zelfde moment corrigeer je ook omdat de ander niet mag afpakken.
Loopt één van de honden weg bij het kauwstaafje heeft de ander in principe het recht om het te pakken, maar ook dat wilde ik niet hebben.
Ze kregen bij mij iets te snacken/kluiven en dan gingen ze ieder een plekje zoeken om het weg te werken. Bleef er iets liggen pakte ik dat weg op zo een manier dat duidelijk was dat ik het wegpakte. Loop je bij je snack/kluif/voer weg pak ik het, en je mag niet naar de andere hond om te kijken of die nog heeft.
Ze leren heel snel dat je aan een snack, kluifje of wat dan ook begint en het gewoon op maakt.

Om honden onderling in bescherming te nemen stopte ik inderdaad het 'spel' als ik dacht dat het genoeg was. Bij mij was de eerste (oudste) hond altijd nummer 1, en de pup nummer 2. Zelfs wanneer de pup vele malen sterker zou zijn volwassen, bleef nummer 2.
Wanneer de pup in het spel hyper dreigde te worden pakte ik de pup op en spel was over, even afkoelen (tot rust komen) bij mij of in mandje of dergelijk. Zag ik dat de volwassen hond een beetje door ging slaan in het spel (bv de pup klemmen of tegen de grond gedrukt houden) ging ik die niet verbaal corrigeren maar op een blije toon afleiden. Ik zei dan vrolijke toon "oh kijk er eens" en dan was de volwassen hond het klemmen vergeten en kwam kijken wat ik dan had of deed.
De volwassen hond bleef ook voor zijn eigen gevoel nummer 1 van de honden, maar sloeg door mijn afleiden niet door in gedrag en hoefde het ook niet te staken, ging gewoon even iets anders doen.

Het eerste half jaar gaat er heel veel energie in het in goede banen leiden van je roedel, maar als het er eenmaal inzit heb je er heel veel gemak van.

Hallo Pauline ,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg !! Hier heb ik wat aan.

Gr.v.Rob clap
Rob
Rob
Beginnende bull
Beginnende bull

Aantal berichten : 58
Registration date : 26-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Speeltjes afpakken Empty Re: Speeltjes afpakken

Bericht van Franjo di 2 okt 2012 - 22:06

Wij hebben 3 honden, een mechelaar, een jack russell en een bull terrier.
Hier staan de brokken gewoon de hele dag voor ieder die wil, en ze eten (ook al zijn er meerdere bakken) vaak samen uit 1 bak.Zodra ze vlees krijgen ( s'avonds) eten ze alle drie apart, dan heb je geen getrubbel en ze eten ook rustiger, want ze weten dat de ander er niet bij kan.Als ik dit niet doe, gaat de Jack russell heel snel schrokken, om vervolgens bij de rest alles in te pikken, en dan heeft de mechelaar niks, want die geeft alles af. Zo doen wij het ook met pensstaafjes ed. Speeltjes, daar spelen ze samen mee, zodra ik zie dat ze niet delen of grommen naar elkaar, dan pak ik alles af.
Franjo
Franjo
Beginnende bull
Beginnende bull

Aantal berichten : 39
Woonplaats : Helmond
Registration date : 07-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Speeltjes afpakken Empty Re: Speeltjes afpakken

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum